De bestemming wordt…

Het komt voor ons steeds dichterbij: we gaan namelijk al bijna op vakantie! Onze bestemming staat al vast, net zoals het appartement dat we hebben geboekt. Nu zijn we bezig om leuke dagtripjes te plannen; waar willen we heen, wat willen we zien en wat willen we eten…
Dit is het laatste ‘Bestemming’ artikel over onze reis, na onze reis zal ik natuurlijk vertellen over hoe het allemaal was en wat we hebben gedaan. Maar vandaag vertel ik wat en hoe we geboekt hebben en ook wat we allemaal willen gaan doen tijdens onze vakantie.

Bestemming
De bestemming is duidelijk. We gaan naar Zürich in Zwitserland, met de City Nightline vanuit Utrecht. De reis gaat zo ongeveer 11 uur duren maar omdat we ’s nachts rijden merken we daar waarschijnlijk weinig van. Dat is een groot voordeel van zo’n nachttrein. Je stapt ’s avonds in de trein en na een paar uur slapen ben je al bij je bestemming!
Ik ben zelf al twee keer eerder met de City Nightline naar Zwitserland én Italië geweest, dus dit is een makkie voor mij. Voor Roy is het allemaal nog wel nieuw, dus ik ben heel erg benieuwd hoe hij het zal gaan vinden!
Nadat we aankomen in Zürich moeten we nog wel een stukkie lopen, of verder gaan met de bus of tram naar ons appartement. Ik heb een best luxe (tenminste zo ziet het eruit op de foto’s) appartement gevonden – en geboekt – via AirBnB. En het is zoveel goedkoper dan een hotel! En veel minder problemen en gedoe dan particulier een appartement boeken!

De eerste dag
Tja dan zijn we misschien wel hartstikke brak van de treinreis. Ik weet het nog niet. De vorige keren dat ik met de City Nightline ging was ik niet bepaald fit ’s morgens maar misschien kwam dat omdat ik toen alleen aan het reizen was, dan slaap je toch niet zo vast (spullen bewaken, kijken of je er al bent, kijken hoe laat het is).
In ieder geval, de eerste dag dat we in Zürich zijn moeten we dus naar ons appartement en gaan inchecken. Daarna zijn we van plan om wat boodschappen te gaan doen en misschien – als we er puf voor hebben – een kleine wandeling maken.
En waarschijnlijk: vroeg naar bed!

Stationsgebouw in Zürich

Swiss Travel Pass
Online vond ik een geweldige oplossing om goedkoper door Zwitserland te reizen, namelijk de Swiss Travel Pass. Dit betaal je van tevoren en dan kan je 3, 4, 8 of 15 dagen achter elkaar reizen door Zwitserland. Omdat het aan de prijzige kant is willen wij de pass voor 3 dagen. Alleen was ik vandaag aan het kijken hoe je dat moest gaan bestellen, kwam ik erachter dat het alleen met een creditcard kan. Ik heb maar een mailtje gestuurd (ik heb geen creditcard), en hopelijk kan ik ook op een andere manier betalen.
Het zou zo zonde zijn als we niet goedkoop door Zwitserland kunnen reizen, dan vallen er namelijk een hoop steden en plaatsen van ons lijstje af.

Wat willen we zien in Zwitserland:
– Aareschlucht in Meiringen
Hier ben ik vroeger als kind wel eens geweest en ik vond het iets prachtigs. Het is kloof met daartussen een waterval/ riviertje. Ik vind het echt iets wat Roy een keer gezien moet hebben!

– Schloss Kyburg in Winterthur
Hier ben ik nog nooit geweest (Roy ook niet) en kastelen vind ik altijd wel bijzonder. Ook al heb ik weinig met geschiedenis in het algemeen, toch kan ik gefascineerd raken door de geschiedenis van een (oud) kasteel.

– Rheinfall in de buurt van Schaffhausen
Mijn vader en stiefmoeder zijn hier al eens eerder geweest en vonden het een aanrader voor ons.

– Alpamare in Pfäffikon
Een heus zwemparadijs vlakbij Zürich, daar moeten we gewoon heen! We vinden de Aquamundo van Center Parcs al leuk, dus ik denk dat we een heel groot zwemparadijs ook wel leuk zullen vinden. Het is wat aan de dure kant, maar hoe vaak maak je zoiets nou mee? Wij dus niet vaak en moeten het meestal maar doen met een Aquamundo.

– Swiss National Museum in Zürich
Omdat we niet vaak heen en weer kunnen reizen door Zwitserland moeten we ook dichtbij of in Zürich leuke dingen vinden om te doen (naast shoppen dan). Ik ben wel degelijk geïnteresseerd in de geschiedenis van Zwitserland (vroeger maakte ik zelfs werkstukken en hield een spreekbeurt over Zwitserland) en een museum hierover lijkt me wel erg interessant.
Roy sleep ik hier gewoon mee naar toe, voor hem is dit de eerste ‘echte’ keer naar Zwitserland, dus zo’n cultuur uitje hoort er ook bij!

Stukje van Zürich

Wat willen we eten?
Naast dat ik zelf een paar keer ga koken (hee, voor mij is het ook vakantie), willen we ook een paar keer uit eten. Ik heb al 4 restaurants gevonden waar ze écht Zwitserse gerechten maken, waarvan ik twee gerechten met Roy wil proberen. We gaan dus sowieso een keer kaasfonduen en ook laat ik Roy raclette proeven. Misschien gaan we wel vaker uit eten, bij zo’n speciale vakantie hoort dat gewoon vind ik. Dan ga ik me niet uitsloven achter het fornuis, maar gaan we lekker luxe uit eten.
Wat ik wel mee neem uit Nederland voor het eten is: macaroni en pannenkoekenmix. Ik maak graag pannenkoeken en volgens mij is het niet echt bekend in Zwitserland.

Dat was het wel zo’n beetje. We zijn natuurlijk ook van plan om te gaan shoppen en veel wandelen. Ik hoop stiekem dat we vlakbij een leuke wandelroute zitten, of dat ik ergens een wandelkaart kan kopen.
Zoals ik het nu allemaal terug lees, gaat het een aardig druk weekje worden.
Heb jij liever een luie vakantie of een volgeplande vakantie?
Liefs,
Dinja

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat ^_^

18 reacties op “De bestemming wordt…”

1. Spannend! Ik ben er nog nooit geweest. Veel plezier alvast! -x-

1. DinjaDONUT schreef:

Ook al ben ik er al een paar keer geweest, voor mijn blijft het ook spannend haha 🙂
      Dankje!

2. Bettie schreef:

Wat leuk dat je naar Zwitserland gaat en een nachttrein is inderdaad ideaal

Ja en goedkoop 🙂

3. Els schreef:

Zwitserland lijkt me echt een leuke vakantie bestemming! Echt heel gaaf dat je gaat! Met de nachttrein lijkt me ook wel makkelijk. Veel plezier alvast ;-).

1. DinjaDONUT schreef:

Dankje! Het is een leuke vakantie bestemming, alleen wel aan de dure kant 🙁

4. Eva schreef:

Wat tof Zwitserland! Ik ben er zelf nog nooit geweest, wist niet eens dat je er met de trein heen kon haha. Dat is veel fijner dan vliegen vind ik zelf. Ik hou ook wel van volgeplande vakanties, lekker genieten van de tijd die je hebt om dingen te zien en te doen 🙂

1. DinjaDONUT schreef:

Vind ik ook! Ik heb het niet zo op vliegtuigen (ook nog nooit in gezeten) en treinreizen vind ik nooit zo erg (tenzij er weer eens vertragingen zijn xD)

5. Sandra schreef:

Gaaf dat je naar Zwitserland gaat! Ben er nog nooit geweest, maar lijkt mij wel een prachtig land om te verkennen. Die Swiss Travel Pas is inderdaad ook super handig zeg. Echt top dat ze zoiets hebben daar, ideaal!
    Ik vind een volgeladen vakantie altijd wel leuk. Kijk, wat luiere dagen mogen er ook wel tussen zitten, maar als ik ergens ben dan wil ik toch wel zo veel mogelijk zien!

1. DinjaDONUT schreef:

Dat heb ik nou ook! Een lui dagje kan thuis ook nog wel :’)

6. Super leuk vooruitzicht! Veel plezier alvast 🙂 Misschien loont het om een creditcard aan te vragen en gewoon na je vakantie weer op te zeggen. Een credit card is niet zo heel duur en het is best handig op reis/vakantie!

Dankje! Misschien moet ik dat eens een keer doen, nu vind ik het nog niet zo’n belangrijk item omdat we maar een weekje gaan maar mochten we ooit eens langer op vakantie gaan vind ik het misschien wel de moeite waard 🙂

7. Mariska schreef:

Super gaaf en leuk om naar uit te kunnen kijken! Gewoon genieten en doen waar je zin in hebt!

Gaan we zeker doen 😀

8. Irma schreef:

Ah wat gaaf, Zwitserland! Het enige wat ik me ervan kan herinneren zijn de bergen en de wandelingen daar tijdens de vakanties, haha. Geniet ervan!

1. DinjaDONUT schreef:

Wandelen doe ik ook graag in Zwitserland!

9. Niesca schreef:

Leuk! Ik wil ook ooit nog een keer naar Zurich schijnt heel
    Mooi te zijn. Mijn vakantie is naar Thailand! Ik vind het stiekem doodeng en natuurlijk hartstikke gaaf 🙂 alvast fijne vakantie 😉

1. DinjaDONUT schreef:

Dat is wel een stukje verder, spannend hoor! Jij ook alvast een fijne vakantie 😉